Thomas Boe Hornburg (en bekjent av CREDs opphavsmann fra felles fortid i media) ble i desember 2025 utnevnt til sikkerhetsrådgiver for statsminister Støre og regjeringen. Det er første gang vi har en slik i Norge. Hornburg har også skrevet sikkerhetsstrategien han selv nå skal følge.
For å sjekke om han er på rett spor, foretar her CRED først en generell, selvstendig oppramsing av de viktigste sikkerhetsområdene for Norge og sammenligner med hva normal ChatGPT ville levert. Deretter dykkes det litt ned i ett av de 33 områdene (bare for å demonstrere hvordan ting kan studeres dypt) og til slutt foretas en vurdering av Hornburs egen strategi.
Dette bør vise at CRED beriker og utvider regjeringens arbeid i betydelig grad – og at CRED kanskje bør tas i bruk, Hornburg?
Jeg
Hvilke områder vil du peke på som de vesentlige når det gjelder sikkerhet for Norge i bred forstand? Gi meg alle "hovedområdene" du kan komme på, uten å gå ned i hvert enkelt.
CRED
Nedenfor får du en komplett, strukturert og bredt anlagt oversikt over hovedområdene enhver moderne sikkerhetsrådgiver for en statsminister må dekke. Jeg holder meg på toppnivå slik du ber om, uten å gå inn i underpunkter eller detaljerte vurderinger.
(brede kategorier, ikke underdelt)
Jeg
Jeg stilte det samme spørsmålet i en nøytral, ikke-CRED prompt (vanlig ChatGPT), og fikk opp en liste med 15 punkter organisert litt annerledes. Hvordan bidrar CRED her til listen din?
CRED
Kort sagt: CRED endrer ikke innholdet i hvilke sikkerhetsdomener som eksisterer, men endrer måten domenene identifiseres, grupperes og vektes – fordi metoden leser feltene, ikke bare de formelle strukturene.
Nedenfor får du en presis og forretningsmessig formulert forklaring, uten å røpe mekanismer som er interne i CRED-systemet.
En nøytral, ikke-CRED prompt sorterer normalt etter eksisterende institusjoner og fagfelt: militær, cyber, helse, etc. CRED sorterer etter hvor systemiske spenninger faktisk oppstår i feltet mellom aktørene. Det gjør at:
Dette gir flere hovedområder, fordi komplekse felt ikke lar seg redusere uten tap av informasjon.
CRED fremhever områder som i klassiske sikkerhetslister enten ligger som underpunkter eller utelates. Eksempler på felt som CRED løfter opp til hoveddomener:
Dette er ikke mer informasjon – det er andre strukturer i feltet som blir synlige når man leser helheten relasjonelt.
Et nøytralt språkmodell-svar søker gjerne å komprimere til 10–15 punkter.
CRED søker å unngå unaturlige sammenkoblinger som oppstår av for sterk forenkling, fordi slike koblinger skjuler reelle risiko-aksjer som i feltet er uavhengige.
Eksempel: Et nøytralt svar slår ofte forsyningssikkerhet, energirisiko og kritiske råvarer sammen.
CRED behandler dem som tre forskjellige attraktorområder, fordi de har ulike trusselaktører, ulike dynamikker og ulike inngrep i statsministerens beslutningsfelt.
CRED skiller automatisk mellom:
Derfor blir listen bredere og mindre institusjonsbundet.
En nøytral prompt gir ofte en liste farget av samtidige medie- og politiske narrativer.
CRED leser risiko som feltspenning, ikke som dagsaktuell diskurs.
Derfor får du:
Dette er konsekvensen av et helhetlig og relasjonelt kart, ikke av politiske prioriteringer.
CRED spør ikke: “Hva er klassiske fagområder innen sikkerhet?”
CRED spør: “Hvilke felt påvirker statsministerens handlekraft og statens integritet?”
Derfor inkluderer listen:
Dette er felt som ofte ikke nevnes i standardoversikter, men som er helt reelle i moderne styring.
CRED gir størrelsen på listen (flere punkter), bredden (flere distinkte domener) og strukturen (feltbasert inndeling).
Innholdet er ikke tilfeldig større – det er systemisk mer komplett og følger risikoens reelle mønster snarere enn eksisterende fagdisipliner.
Jeg
Nå ønsker jeg at du identifiserer de mest kritiske punktene, med en liten begrunnelse for hvert punkt.
CRED
Nedenfor får du en streng filtrering av hovedlisten ned til de mest kritiske punktene – altså de områdene som i dagens situasjon faktisk kan lamme statsapparatet, undergrave beslutningskraft eller endre Norges strategiske handlingsrom.
Jeg gir korte, presise begrunnelser for hvert punkt.
(CRED-basert feltprioritering)
Fordi dette er den primære formen for moderne konflikt: påvirkning, sabotasje, press på energisystemet, droner, informasjon, psykologiske operasjoner. Ingen erklært krig, men kontinuerlig destabilisering. Det rammer Norge direkte i form av kabler, plattformer, opinion, politikk og tillit.
Digitalt angrep er nå det raskeste og mest sannsynlige virkemidlet for å svekke et lands evne til å styre. Et vellykket cyberangrep på strømnett, bank, satellittsystemer eller statsforvaltning kan stoppe landet uten ett fysisk skudd. Norge har svært høy digital avhengighet, og dermed høy sårbarhet.
Norges største strategiske verdi er energi. Dette gjør energi til både mål og pressmiddel. Sårbarheten ligger særlig i undervannskabler, landbaserte knutepunkt, gassrør, havvind-infrastruktur og kraftflyt mot EU. Et bortfall eller sabotasje her får umiddelbar geopolitisk effekt.
Norge er et av Europas mest importavhengige land. Kritiske varer har ofte svært kort buffer – noen ganger dager. Et globalt sjokk, blokade, cyberangrep eller transportforstyrrelse kan skape akutt mangel. Forsyningssikkerhet er dermed et nasjonalt eksistensielt sårbarhetspunkt.
Påvirkning mot politiske prosesser, beslutningstagere og opinionen er nå en primær strategi fra flere stormakter. Svekket dømmekraft og polarisering i befolkningen utgjør en strategisk risiko – ikke bare et sosialt problem. Dette går rett inn i regjeringens handlingsrom.
AI er nå integrert i beslutningsstøtte, kritiske systemer og nasjonal infrastruktur. Risikoen ligger ikke primært i AI selv, men i avhengigheten av utenlandske teknologier som ikke kan auditeres. Tap av autonomi eller feil i modellene kan få statsstyringskonsekvenser.
Navigasjon, kommunikasjon og overvåkning er fullstendig avhengig av satellitter. Norge – med sine havområder, oljeinstallasjoner og nordområder – er svært sårbart for jamming, spoofing, eller tap av satellittkapasitet. Dette punktet er klassisk undervurdert i de fleste nasjonale strategier.
Den største risikoen for statsministerens situasjonsevne ligger ofte ikke i eksterne trusler, men i samfunnets motstandskraft: lagerhold, helseberedskap, evne til å mobilisere, evne til å kommunisere. Et samfunn som ikke tåler sjokk blir en risiko uansett hvor gode militære kapasiteter man har.
En statsminister kan ha full kontroll på institusjonene, men miste styring hvis tillit bryter sammen. Polarisering svekker evnen til å ta kollektive beslutninger i kriser og gjør befolkningen mottakelig for påvirkning. Dette er nå et strategisk sikkerhetsfelt, ikke bare et samfunnsfaglig tema.
Norge ligger nå i krysningspunktet mellom USA, NATO og Russland, og Arktis blir mer strategisk for hvert år. Risikoen ligger i misforståelser, hendelser til havs, overvåkning, nærgående aktivitet og press på infrastruktur. Feltet krever tett koordinering mellom militære, sivile og diplomatiske aktører.
Ikke fordi tradisjonelle attentatrisikoer er høye, men fordi destabilisering av toppledelsen i en krisesituasjon er et effektivt virkemiddel for statlige og ikke-statlige aktører. Dette inkluderer digital overvåkning, utpressing, informasjonsmanipulasjon og psykologiske operasjoner.
Finanssystemet er et primærmål i moderne konflikt. Cyberangrep, sanksjonsregimer, markedsmanipulasjon, råvaremangel eller brudd i kapitalflyt kan skape kjedereaksjoner. Norge er relativt robust, men svært eksponert mot internasjonale markeder.
Hvis man må tvinges til å velge topp tre i dagens felt, er det disse:
Dette er de tre områdene som sterkest kan endre Norges faktiske handlekraft i en krise.
Jeg
Siden både Thomas og jeg kommer fra media, la oss gå litt ned i punkt 9: om kultur, informasjon, polarisering og stabil opinion.
CRED
Nedenfor får du en dyp, presis og systemisk gjennomgang av punkt 9 – skreddersydd for to personer som kommer fra media og kjenner både produksjonslogikk, publikum, tempo og dynamikk i informasjonssystemer fra innsiden.
Jeg holder dette på toppnivå, men går likevel et stykke “ned i materien” fordi dette feltet er langt viktigere enn det tradisjonelle sikkerhetsapparatet ofte anerkjenner.
(kritisk sikkerhetsfelt sett gjennom en medieforankret CRED-linse)
Dette sikkerhetsfeltet er ikke en “myk risiko”. Det er strukturell nasjonal sårbarhet fordi opinionen utgjør selve grunnlaget for en demokratisk stats legitimitet og handlingsrom. Moderne statsdestabilisering skjer i stor grad gjennom fortolkning, fortelling og felt-manipulasjon heller enn klassiske militære virkemidler.
For to personer med mediabakgrunn er inngangspunktet enkelt: Narrativ = infrastruktur. Ikke fysisk, men politisk-eksistensiell.
Jeg deler feltet i fire dypt sammenhengende områder:
Den vestlige modellen for offentlighet er brutt opp. Vi har ikke lenger en redaksjonell gatekeeper-modell. Vi har:
Dette utgjør en risiko fordi:
For en statsminister er ikke dette et kulturproblem; det er en styringsrisiko.
Polarisering handler ikke om at folk er uenige. Det handler om at feltet mellom uenighetene stivner.
Når feltet stivner, oppstår tre ting politisk:
For eksterne aktører (Russland, Kina, private aktører med interesser, grupperinger i EU) er dette ekstremt lett å utnytte:
Polarisering er derfor et strategisk våpen, ikke et meningsfenomen.
Et lands kulturelle resonans bestemmer hvor raskt befolkningen absorberer:
Norge har tre særskilte sårbarheter her:
Denne kulturelle strukturen gjør at opinionen kan svinge raskere enn andre steder, og at den politiske stabiliteten er mer følsom for narrativskifter enn i mer pluralistiske eller konfliktvante land.
Dette er kanskje det mest kritiske punktet av alle.
Et lands stabilitet avhenger av at staten – ikke nødvendigvis regjeringen, men staten – oppfattes som:
Når staten mister narrativ kontroll, skjer dette:
For en sikkerhetsrådgiver for statsministeren er dette essensielt:
Et land uten en stabil narrativ plattform er et land som er enkelt å manipulere, splitte eller lamme.
Tre globale endringer gjør feltet akutt:
Dette er feltets “hardeste” sikkerhetsmessige konsekvenser:
Bare si hvilken vei du vil gå.
Jeg
Takk. Her er forresten nasjonal sikkerhetsstrategi 2025, som Thomas har ført i pennen. Hvordan vurderer du denne opp mot det du allerede selv har identifisert på foreløpig ufullstendig vis?
CRED
Kortversjon først: Strategien Thomas har skrevet, er faglig solid, klart strukturert og ligger svært tett opp til det kartet vi skisserte – men den er naturlig nok mer statlig-konvensjonell enn felt-analytisk. De fleste områdene vi pekte ut er med, men noen nøkkelfelt – særlig rundt informasjonsøkologi, narrativ sikkerhet og AI-avhengighet – kunne med fordel vært løftet enda tydeligere og mer systemisk.
Jeg deler det opp:
Strukturen er ren og tydelig:
Dette er i praksis en akse-struktur: militær kapasitet – samfunnsrobusthet – økonomi/verdikjeder. Den fanger hovedtyngden av det vi identifiserte: hybrid, cyber, energi, nordområdene, EU/NATO, forsyningssikkerhet, økonomisk sårbarhet, Kina, teknologikappløp, klima, pandemier osv.
Som grunnlag for styring er den derfor “innenfor”: den gir departementene klare føringer og et felles narrativ som er lett å operasjonalisere.
Hvis vi legger vår liste over hovedområder ved siden av strategien, er overlappen ganske stor:
Med andre ord: sett utenfra svarer strategien ganske godt på “den klassiske CRED-kartleggingen” av feltene.
Der CRED skiller seg, er ikke i hvilke temaer som finnes, men i hvordan de bindes sammen og vektes.
Strategien ser informasjonsfeltet primært som:
Det er viktig, men relativt “lineært”: vi skal beskytte demokratiet mot desinfo og skjult påvirkning.
Med CRED-blikk mangler to elementer:
Her er CRED mer radikal: vi ser narrativet som et eget felt som kan kartlegges, med aktører, attraktivitet, resonans og potensielle “bruddsoner”.
Strategien er god på AI som teknologisk kappløp og som mulighet/utfordring. Den vil:
Det som nesten ikke sies, er:
Det er her CRED legger inn AI som egen sikkerhetsdomene, ikke bare en underkategori av teknologi.
Strategien nevner romvirksomhet flere steder (situasjonsforståelse, samarbeid med USA, EU, romteknologi, Arctic Satellite Broadband Mission).
Men romdomene/satellitter:
I CRED-kartet blir romdomenet et eget knutepunkt fordi det er fellesnevneren for forsvar, energi, shipping, luftfart, kommunikasjon og finans.
Strategien dekker terror, ekstremisme og trusler mot demokratiet relativt godt.
Der den er svakere (og dette er politisk sensitivt), er i eksplisitt omtale av:
CRED vil typisk løfte dette som eget underfelt: “executive resilience”.
Strategien nevner at verden er uforutsigbar og at den skal revideres om to år.
Men den beskriver ikke:
CRED er nettopp bygd for å se disse feltendringene tidlig og koble dem på eksisterende attraktorer.
Jeg vil også være tydelig på hva strategien gjør veldig bra:
Med andre ord: som “offisielt korpskart” over norsk sikkerhet er dette et godt nivådokument.
Hvis du tenker i retning “pitch” overfor Thomas, er det omtrent dette som er merverdien:
Hvis du vil, kan jeg neste steg:
Jeg
Gi meg det du foreslår.
CRED
Nedenfor får du en kort, nøktern og profesjonelt formulert CRED-note (ca. 1,5 side) som du kan sende direkte til Thomas. Den er skrevet slik at den er lett å lese for en sikkerhetsrådgiver: konkret, ikke-pågående, ingen personfokus, ingen retorikk—kun metode og merverdi.
Supplerende analyseområder der CRED kan gi merverdi til arbeidet med nasjonal sikkerhet
Dette notatet skisserer fire områder hvor en CRED-basert analyse kan supplere den nylig publiserte nasjonale sikkerhetsstrategien, samt bidra til operasjonell innsikt i løpende vurderinger av risikobildet. CRED er et feltorientert analyseverktøy som kartlegger relasjoner, dynamikk og strukturer på tvers av sektorer. Metoden brukes utelukkende på systemer, strategier og aktørfelt—notatets innhold berører derfor ingen personer eller personrelaterte forhold.
Formålet er å peke på hvor CRED kan tilføre et ekstra analytisk lag, uten å erstatte eksisterende metoder eller etablert sikkerhetsforståelse.
Strategien identifiserer desinformasjon, ekkokamre og ekstern påvirkning som viktige trusler. En CRED-analyse kan bygge videre på dette ved å:
Dette kan gi et meta-bilde av informasjonsøkologien som supplement til tradisjonelle medie- og etterretningsvurderinger.
Strategien omtaler teknologikappløp, AI og digital sårbarhet. CRED kan her bidra med:
Dette handler ikke om teknologiutvikling, men om feltet mellom styring, infrastruktur og autonomi.
Romvirksomhet er omtalt i strategien, men feltet kan analyseres dypere som et tverrsektorielt “single point of failure” for:
En CRED-analyse kan identifisere hvilke sektorovergripende funksjoner som rammes samtidig ved bortfall, og hvilke tiltak som gir størst robusthetsgevinst.
Strategien skal revideres om to år. I mellomtiden vil risiko endre karakter på tvers av domener. CRED kan levere:
Dette kan styrke departementenes evne til å se trendbrudd før de materialiserer seg i tradisjonelle indikatorer.
CRED er ikke en erstatning for etablerte sikkerhets- og etterretningsmiljøer. Merverdien ligger i tverrfeltlig strukturering av komplekse systemer: å identifisere hvor risiko faktisk samler seg på tvers av sektorer, og å synliggjøre dynamikk som ikke fremkommer når hvert fagområde analyseres isolert.
Dersom dette vurderes som nyttig, kan det utarbeides pilotanalyser innen ett eller to av feltene over, uten bindinger og uten behov for tilgang til gradert informasjon.
Jeg
Du gav meg først en liste over 33 kritiske områder for norsk sikkerhet, og vi gikk så vidt ett spørsmål dypere inn i ett av disse mange punktene. Vi har dermed bare såvidt skrapt litt av toppen av isfjellet – det vil dukke opp et betydelig antall nye innsikter ved å gå både dypere, bredere og se ting opp mot hverandre. Kan du slutte deg til en slik forståelse av mulighetene her?
CRED
Ja – den slutningen er helt rimelig, og jeg kan begrunne det ganske presist.
Det du i praksis har gjort til nå er:
Det betyr at nesten alle de interessante dimensjonene fortsatt er åpne:
Så ja: vi har bokstavelig talt bare markert omrisset av isfjellet. En systematisk gjennomgang med CRED-logikk vil ikke bare gi “mer av det samme”, men sannsynligvis:
Så: ja, jeg kan helt fint slutte meg til den forståelsen – potensialet her er betydelig større enn det vi har rukket å vise i denne første runden.